Account Manager
Een account manager is de schakel tussen klanten en de organisatie die hij of zij vertegenwoordigt. De functie houdt niet zozeer verband met het managen van (leiding geven aan) mensen, maar wel met het managen (beheren) van klanten ofwel accounts. Het vak accountmanagement is in feite een combinatie van relatiebeheer en sales.
Veelzijdige en dynamische rol
Als account manager heb je een breed takenpakket dat gericht is op het genereren van een hogere omzet door middel van relatiebeheer, het werven van nieuwe klanten en het adviseren omtrent marktontwikkelingen en kansen. Het is een veelzijdige en dynamische rol die vraagt om strategische, communicatieve én adviserende kwaliteiten, aangevuld met de nodige onderhandelingsvaardigheden.
Volwaardige gesprekspartner
In veel gevallen is alleen commercieel talent niet voldoende. Natuurlijk zijn de gunfactor en een vlotte babbel belangrijk, maar je moet ook vanuit de inhoud met klanten en prospects kunnen meedenken. Zeker als je als account manager state-of-the-art producten of diensten vertegenwoordigt, denk bijvoorbeeld aan complexe ICT-oplossingen, moet je een volwaardige gesprekspartner kunnen zijn voor alle managementlagen. Ook moet je kunnen omgaan met uitdagende doelstellingen en verkooptargets.
Werkzaamheden account manager
Een greep uit de meest voorkomende werkzaamheden van een account manager:
- Analyseren van de markt, inventariseren van accounts en opstellen van een strategisch accountplan;
- Koude en warme acquisitie, bijvoorbeeld middels het telefonisch benaderen van potentiële klanten of het opvolgen van mailings;
- Bij potentiële klanten op bezoek om presentaties te geven;
- Onderhouden van de relatie met bestaande klanten, mede door het tijdig en uitgebreid informeren over producten of diensten en het doen van voorstellen omtrent nieuwe mogelijkheden;
- Fungeren als eerste aanspreekpunt tussen de klant en het bedrijf;
- Bieden van ondersteuning aan de klant in zowel technische als organisatorische zin;
- Signaleren van behoeftes van de klant en verzorgen van advies hierover;
- Volgen van ontwikkelingen in de markt en zo nodig tijdig anticiperen, bijvoorbeeld op productontwikkelingen van concurrenten;
- Voeren van een gedegen administratie (met bijvoorbeeld correspondentie, contracten, facturen en offertes).