Incident Manager
Een incident manager is in feite verantwoordelijk voor het onderhoud en de goede werking van alle IT-systemen. Hij of zij houdt toezicht op alle aspecten van het incidentbeheerproces, van evaluatie tot oplossing.
Meten is weten
In IT management draait het om meetbaarheid. Zeker als incident manager werk je vanuit het principe “meten is weten”. Je registreert (logt) alle issues en helpt bij het realiseren van oplossingen om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Ben jij een incident manager pur sang? Dan vind je het leuk om support teams te sturen, procedures op te stellen om issues op te lossen en om zelf oplossingen uit te denken.
Technische ondersteuning
Incident managers zorgen ervoor dat zowel de interne als externe IT-gebruikers van een organisatie zo snel en goed mogelijke technische ondersteuning krijgen. Ze bouwen aan én op hun technische team(s), bepalen de KPI’s en houden toezicht op de respons op issues met softwaretoepassingen en -systemen.
Procedures en beleid
Als incident manager ontwikkel je procedures en beleid op basis waarvan de support teams werken en moeten ‘scoren’. Dit alles om toe te passen rondom processen van bijvoorbeeld servicestoringen en cyberbeveiligingsbedreigingen. Ook komt het voor dat ze junior support medewerkers opleiden en coachen.