Change Manager
Verandermanagement is een vak apart. Meer dan bij andere functies gaat het hier om overzicht bewaren, analytisch denken, prioriteiten stellen en, heel belangrijk, draagvlak creëren. Van nature hebben mensen soms moeite met veranderingen. Zeker als het gaat om IT houden zowel de developers als de gebruikers graag vast aan wat ze kennen. Binnen IT management is de change manager degene die zorgt dat veranderingen gestructureerd en succesvol verlopen.
Plannen, uitvoeren, documenteren
Een proces dat in iedere IT organisatie voorkomt is Change Management. Een change is een toevoeging, aanpassing of verwijdering van alles dat effect kan hebben op IT Services. De scope is inclusief processen en documentatie. Change management is het proces dat op een gestructureerde wijze changes plant, uitvoert en documenteert.
Doelstellingen volgens ITIL
Volgens ITIL® valt onder de doelstellingen van change management:
- Het reageren op de klanteisen naar aanleiding van business wijzigingen, waarbij de toegevoegde waarde maximaal is en incidenten, onderbrekingen en heruitvoeringen van werk verminderd worden.
- Het reageren op Requests for Changes (RFCs) van de business en IT, zodat de service geïntegreerd wordt met de business behoeften.
- Ervoor zorgen dat de wijzigingen vastgelegd worden en vervolgens onder controle worden beoordeeld, geautoriseerd, prioriteit toegekend wordt, gepland, getest, geïmplementeerd, gedocumenteerd en gereviewd.
Leadership
Past de rol van change manager jou? Dan zit leadership in je genen, je bent niet bang om eigenaarschap te aanvaarden en knopen door te hakken. Met de nodige overtuigingskracht en communicatieve vaardigheden creëer jij voldoende draagkracht binnen een bedrijf om veranderingen voor elkaar te krijgen. Bovendien moet je strategisch sterk zijn en een goed gevoel hebben voor ontwikkelingen in de markt.